Goji bogyó – a tökéletes táplálék

A goji bogyó egy szupergyümölcs, amely feltölti a szervezetet; sok vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet, fehérjét, antioxidánsokat, poliszacharidokat, omega zsírsavakat és rostot tartalmaz, valamint más, a termésezetben ritkán előforduló anyagokat.

BESZERZÉS KEDVEZŐ ÁRON + RECEPTÖTLETEK

Mi a goji bogyó?

Goji bogyóA goji bogyó (farkasbogyó vagy lícium) latin neve Lycium barbarum. Kiemelkedő tulajdonságai közé tartozik, hogy gátolja az öregedést és javítja az egészséget. Kínában, Mongóliában és Tibetben nagyon fontos tápanyagként tartják számon. A hagyományos keleti gyógyászatban már több mint 5000 éve használják.

A goji bogyó már a nyugati orvostudomány érdeklődését is felkeltette, és különböző területeken (rákkutatás, öregedés, immunfunkciók és cukorbetegség) vizsgálják egészségre gyakorolt hatását.

Milyen értékes anyagokat tartalmaz a goji bogyó?

Magas C-vitamin-tartalom – A goji bogyó a világ második leggazdagabb C-vitamin forrása, így remek immunerősítő.

Magas A-vitamin-tartalmának köszönhetően jó hatást gyakorol a látásra, csökkenti a vakfoltokat, valamint az időskori látásromlást is csökkentheti.

A goji bogyó az antioxidánsoknak is gazdag forrása, amelyek a káros szabadgyökök ellen védik meg a szervezet sejtjeit.
Az antioxidáns karotinoidok egész tárházát tartalmazza, beleértve a béta-karotint is (többet tartalmaz mint a sárgarépa), és a zeaxantint vagy a luteint melyek együtt a szemet védi. Minden élelmiszernél több karotinoidot tartalmaz.
A béta-karotinról ismert tény, hogy segít megelőzni a szívbetegségeket és a bőrt is védi a nap káros sugaraitól. A béta-karotinnak és az antioxidánsoknak köszönhetően rákellenes hatással is rendelkezik.
A goji bogyó az ORAC-skálán a legmagasabb, 3472 egységnyi antioxidáns hatással rendelkezik.
(Az ORAC-skála az USA mezőgazdasági minisztériuma által standardizált minősítés az élelmiszerek antioxidáns szintjének mérésére.)

B-vitaminok közül a B1, B2, B6 -ot, valamint E-vitamint tartalmaz. Ellaginsav tartalma révén megvédi a DNS-t a mutációktól és rákmegelőző hatású. Az egyedülálló L.B. Poliszacharidok, amik megtalálhatók benne, szívvédő, rákmegelőző és immunerősítő tulajdonságokkal rendelkeznek.

Ezenfelül 21 ásványi anyagot, többek között cinket, rezet, vasat, kalciumot, szelént, foszfort, germániumot is tartalmaz, amely rákellenes hatásáról sokat lehet olvasni.

18 aminosavat tartalmaz, amelyek közül 8 esszenciális, azaz nélkülözhetetlen az élethez.

Esszenciális zsírsavakat is tartalmaz, amelyek szükségesek a szervezet hormontermeléséhez, és az agy és idegrendszer tökéletes működéséhez.

goji bogyó smoothie

A goji bogyó különleges anyagokat is tartalmaz

Béta-szitoszterolt, egy gyulladásgátlót is tartalmaz, amely szintén csökkenti a vér koleszterin szintjét és amelyet szexuális impotencia és prosztata megnagyobbodás kezelésére is használnak.

Ciperont is tartalmaz, mely előnyösen hat a szívre és a vérnyomásra.

Szolavetivont tartalmaz, amely erőteljes gombaölő és baktériumölő vegyület.

Fizalint tartalmaz, amely segíthet a leukémia főbb típusainak kezelésében.

Betaint tartalmaz, amely a máj kolin termelésében tölt be szerepet, és amely vegyület jótékonyan hat idegesség esetén, javítja a memóriát, gyorsítja az izomnövekedést és védi a májat is. A betain metil csoportjai révén a szervezet energia folyamataiban is részt vesz, segít csökkenteni a homocisztein szintet, amely a szívbetegségek elsődleges rizikófaktora. DNS védő hatása is ismert.

A szelénium és a germánium bőséges forrása is, és számos klinikai vizsgálatban, köztük rákbetegek gyógyításában is alkalmazták: a kemoterápiában részesülő rákbetegek esetén májvédő hatással bír.

A benne lévő hatóanyagok nemcsak vízben, hanem zsírban is oldódnak, így sokkal könnyebben érvényesülnek a szervezetben.

goji bogyó

A goji bogyó jótékony hatásai

Öregedésgátlás – A goji bogyó különleges LBP poliszacharid komplexe fokozza az agyalapi mirigy fiatalító hatású növekedési hormonjának elválasztását. Vizsgálatok során idős emberek napi szinten fogyasztottak goji bogyót 3 héten keresztül. Számos jótékony hatás volt tapasztalható: az idős emberek közel 70%-ának megerősödött az immunrendszere, erősödött a lelkierejük és az optimizmusuk. Emellett étvágyuk és alvásminőségük is javult. 35%-kuk a szexuális funkció javulásáról számolt be.

A goji több antioxidánst tartalmaz, mint bármely más élelmiszer. A különösképpen karotinoidokban gazdag bogyó antioxidánsai semlegesítik és lerombolják a szervezetben kártékonyan tevékenykedő szabadgyököket. A szabadgyökökről tudni kell, hogy nagyon reaktívak és elsősorban DNS mutációt okoznak, mindezek álltal olyan komoly betegségek okozóivá válhatnak, mint a sejtkárosodás vagy éppen a rák. A Goji ezenkívül tartalmaz gombaölő, antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatóanyagokat is.

Segíti a látás javulását – A rossz fényviszonyok mellett segíti a jobb látást, csökkenti a vakfoltokat. A zeaxantin nevű antioxidánsával a goji képes lehet csökkenteni az idősköri látásromlást. A zeaxantin főbb hatása mégis az, hogy védi a szem retináját a fertőzések ellen

Egyes tanulmányok szerint a már említett hatások mellett a goji pozitívan hat a közérzetre, segíti a nyugalmat, jobb sportteljesítményt tesz lehetővé, javítja az alvás minőségét, és segít a fogyásban.

Jó hatást gyakorol a szív-és érrendszerre is, segíthet beállítani a vér koleszterinszintjét. Beállítja a ’jó’ és ’rossz’ koleszterin arányait. A goji bogyó flavonoidjai segítenek megelőzni az érszűkületet és biztosítják a vérerek megfelelő működését.

Goji bogyó

A goji bogyó további hatásai

Magas vérnyomás ellen – Egy 1998-as kutatás kimutatta, hogy a vérnyomás emelkedését hatékonyan meg lehet előzni a gojiban lévő molekulákkal, a poliszacharidokkal. A goji ciperon tartalmáról bizonyítható, hogy segít normalizálni a vérnyomást, úgymond „beállítani azt”.

Emésztés:
elősegíti a hasznos baktériumok, a probiotikumok termelődését és növekedését az emésztőrendszerben.

Rákmegelőzés – Egyes kutatások a goji bogyó lehetséges rákmegelőző hatására engednek következtetni.

Cukorbetegség (felnőttkori, nem inzulin-függő) – A goji-t Kínában a felnőttkori cukorbetegség kezelésére régóta használják, mivel egyensúlyban tartja a vércukor szintet és az inzulin választ.

Kóros elhízás ellen is segíthet – A gojit úgy is vizsgálták, mint a kóros elhízásban hatékony szert. A páciensek minden reggel és délután goji teát fogyasztottak. Az eredmények kiválóak: valamennyi kezelt jelentős súlyt vesztett.

Meg kell említenünk még a goji hatását a szervezet egyik legveszélyesebb szabadgyöke, az ún. szuperoxidok semlegesítésében. A szuperoxid többek között a koleszterinnel is oxidációba lép. A koleszterin oxidálódva roppant káros a szívre, többek között szívbetegségek kialakulásához vezethet. A szuperoxidot egy speciális enzim, a szuperoxid-dizmutáz (röviden: SOD) semlegesíti. A SOD mértéke az öregedéssel csökken a szervezetben. Több kutatás által is bizonyítható, hogy a goji bogyó rendszeres fogyasztása képes növelni a SOD szintjén szervezetünkben, így védve azt.

Csont– és izomerősítő, regeneráló – Magas kalcium és magnézium tartalma miatt a goji bogyó szerepet játszik a csontok és izmok erősítésében, karbantartásában is. Izomtömegnövelő. A ’HGH’ – emberi növekedési hormon – termelésének fokozásával pedig elősegíti a kalcium beépülését a csontokba és fogakba.

Májvédő hatású. Tartalmaz egy újfajta cerebrozidot és betaint, amely anyagok védelmet nyújtanak a máj és annak sejtjei számára. A bogyókban sok fitokemikália és tápanyag található, melyek a védelem mellett a máj méregtelenítő hatásaihoz is hozzájárulnak.

Goji bogyó - hogyan fogyasszuk

Hogyan fogyasszuk a goji bogyót

A tápanyagokban gazdag goji bogyót fogyasztják nyersen, főzve vagy szárítva. Használják gyógyteákban, gyümölcslevekben, italokban, levesbe főzve, müzlihez keverve, gyümölcstálakhoz vagy turmixokhoz adva, reggeli zabpehelybe, saláták tetejére vagy süteményekhez is.
Ha vízbe áztatjuk néhány percre, akkor édes paradicsomként is alkalmazhatjuk: rizsbe, quinoába, kuszkuszba keverve remekül hozzájárul a köretünkhöz. Készíthetünk belőle mártást is, édes íze kitűnően illeszkedik például a csípős chilihez.
Porként is alkalmazhatjuk: salátaöntetként vagy mártás alapanyagaként, esetleg fagylalt készítéséhez.

Goji bogyó – mire figyeljünk

A goji bogyónak néhány mellékhatása is lehet, mert kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel, például vérhígítókkal, diabétesz elleni és vérnyomáscsökkentő gyógyszerekkel. Így a bogyó fogyasztása előtt, mindenképpen érdemes beszélni a kezelőorvossal.

Goji bogyós és mandulás csokoládé recept

Néha a legegyszerűbb sütik a legjobbak. Arról nem is beszélve, hogy mennyire könnyen elkészíthetőek. Biztosak vagyunk benne, ha szánsz rá 10-15 percet, és elkészíted ezeket az isteni csokoládés édességeket, akkor a vendégeid dicsérni fogják a találékonyságod és biztosan kérnek még pár darabot belőle 🙂

Hozzávalók (8 darabhoz):

100g 70% kakaótartalmú sötét csoki
2 evőkanál durván aprított mandula
2 evőkanál goji bogyó

Elkészítés:

1. Olvasszuk meg a csokoládét – használhatunk egy fémedényt, amelynek az alja meleg / forrásban lévő vízben van. Olvasszuk csomómentesre.
2. Helyezzünk egy zsírpapírt egy tálca vagy egy tányér fölé
3. Válasszuk szét az olvasztott csokoládét 8 kerek részre a sütőpapíron, és hintsük meg a tetejüket tört mandulával és goji bogyóval. Enyhén nyomjuk bele őket a csokiba. Aztán szórjunk egy csipetnyi sót még a tetejére, majd helyezzük be a hűtőbe.
4. Hagyjuk a hűtőben lehűlni, amíg a csoki újra meg nem szilárdul, legalább 20 percet.
5. Kínáljuk meg a vendégeinket! Ennyire egyszerű!

Goji bogyós és mandulás csokoládé recept

 

BULGUR – CHIA MAG – ERITRITOL – GOJI BOGYÓ

konyhalap.hu